< Böngészés > Főoldal / EU Sajtószoba, Fecsegő hírek / Blog article: Orbán nem viccel: szerinte közérdek, hogy létrejöjjön a fideszes propagandabirodalom)) Orbán ist kein Scherz: Er glaubt, es sei im öffentlichen Interesse, eine Propagandaliteratur für Treue zu bauen

| Mobile | RSS

Orbán nem viccel: szerinte közérdek, hogy létrejöjjön a fideszes propagandabirodalom)) Orbán ist kein Scherz: Er glaubt, es sei im öffentlichen Interesse, eine Propagandaliteratur für Treue zu bauen

Orbán nem viccel: szerinte közérdek, hogy létrejöjjön a fideszes propagandabirodalom

Illusztráció
Fotó: Népszava/
A versenytörvény egy passzusát kihasználva megkerülte a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH) Orbán Viktor, hogy egyesülhessen a Fidesz médiabirodalma. A Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet szerint a miniszterelnök egy kormányrendelettel közérdekből “kiemelt nemzetstratégiai összefonódásnak” minősítette négy fidesz-közeli médiavállalat (az Echo Hungária, a Magyar Idők, a New Wave Media Group és az Opus Press) beolvadását a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványba. És az ilyen minősítéssel rendelkező médiavállalatoknak már nem kell kikérniük a GVH beleegyezését a fúzióhoz. A jelek szerint nem ez volt az eredeti szándék: a négy kiadóvállalat még a múlt héten adta be egyesülési kérelmét a versenyhatósághoz és a GVH-nak csütörtökig kellett volna eldöntenie, hogy további vizsgálat nélkül beleegyezik-e az alapítvány tulajdonszerzésébe, vagy  vizsgálatot indít. Egyik döntés sem lett volna egyszerű. Ha a GVH elutasítja a kérelmet, úgy számolnia kell a Fidesz bosszújával (amire volt már példa, amikor a kormánypárti dinnyekartellezők védelmében a hatalom megnyirbálta a GVH jogkörét). Amennyiben viszont a GVH rábólintott volna arra, hogy a teljes vidéki napilapos ágazat egyetlen kézbe kerüljön, akkor saját erkölcsi megsemmisülésével kellett volna szembe néznie.
Úgy tűnik Orbánnak nem volt türelme kivárni a döntést, vagy nem bízott abban, hogy a GVH „megfelelő” döntést hoz, így a versenytörvény egy 2013-as módosítását használta ki, amiben lehetővé tették a kormánynak, hogy bizonyos közérdekű, „nemzetstratégiai” ügyekben ne kelljen kikérni a GVH beleegyezését. Csakhogy eddig ezzel a kivétellel akkor élt a kormány, amikor a magyar állam szerzett részesedést valahol, így korábban nemzetstratégiainak minősítették az MKB vagy a Budapest Bank megszerzését, vagy épp az RWE kivásárlását a Fővárosi Gázművekből. Ebben az esetben viszont Orbán nyíltan magán-, pontosabban fideszes érdeket egyenget.  Mint arról korábban beszámoltunk, a miniszterelnök korábban úgy döntött: egyetlen ernyőszervezet alá gyűjti az eddig papíron független, ám összehangolt propagandagépezetként működő fideszes médiumokat. Orbánt vélhetően az motiválta, hogy egyes médiumok gazdálkodása és hatékonysága nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Ezt követően a fideszes médiumok tulajdonosai a múlt héten jelentették be, hogy „felajánlották” a cégeiket a korábban a Simicska-birodalomból érkezett, ám a G-nap előtt Orbánhoz átállt Liszkay Gábor vezényletével létrejött Közép-Európai Sajtó és Média nonprofit alapítványnak. Összességében így több száz médium kerülne központi irányítás alá. Cégbírósági bejegyzések szerint már formálódik az új, pártállami médiagólem, így a miniszterelnöki stratégiai főtanácsadó Habony Árpád és Győri Tibor november 27.-én már át is adta az eddig is a fideszes házimédia részeként működő, ám papíron független Modern Média Group (MMG) Zrt. tulajdonjogát a Liszkay balatoni nyaralójába bejegyzett alapítványnak (ez a kiadó jelenteti meg többek között a Lokált és a Lokál extrát is). Ami biztos: az MMG átadásával Habony és Győri az újkori magyar történelem legnagylelkűbb adakozói lettek: a most ajándékba adott cég tavaly 3,1 milliárdos árbevételt ért el és ebből a tulajok tavaly 680 milliós osztalékhoz jutottak. Ez látta a 24.hu is, a hírportál Kaposvári Törvényszéken nézte át az alapítvány iratait, amelyből kitűnt, hogy az alapítvány számára „felajánlott” kiadóvállalatok, – melyek összességben több tízmilliárdos árbevételt értek el – tulajdonosainak semmiféle jogosultsága nem lesz az alapítványban, továbbá egy fityinget sem kaptak a cégeikért. A portál szerint ugyanakkor jókora, mintegy 30 milliárd forintnyi adósság is kerülhet át az alapítványhoz, igaz a helyzetet bonyolítja, hogy például az immáron volt Mészáros Lőrinc -médiumoknak a szintén Mészáros érdekeltségű MKB a hitelező.

A print médiakultúra megmentésére hivatkoznak

A Kormányzati Tájékoztatási Központ szerdán az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta: „a kormány mai határozatának kiemelt indoka, hogy közérdek fűződik Magyarországon a print és nyomtatott médiakultúra megmentéséhez és a helyi, különösen a megyei nyilvánosság fórumainak hosszú távú megmaradásához. Ezt a célt tűzte ki Alapító Okiratában az Alapítvány és külön támogatandó, hogy ezt nem profitszerzési célzattal, hanem nonprofit alapon kívánja megvalósítani.” Hozzátették, hogy a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény lehetőséget biztosít a kormány számára, hogy rendeletével közérdekből nemzetsratégiainak minősítsen egyes vállalati összefonódásokat. A kormány eddig 21 alkalommal hozott ilyen döntést – olvasható a közleményben.

fecsego.eu/népszava online

Orbán ist kein Scherz: Er glaubt, es sei im öffentlichen Interesse, eine Propagandaliteratur für Treue zu bauen

Illustration
Foto: Népszava /

Er nutzte eine Passage aus dem Wettbewerbsgesetz und wandte sich an die ungarische Wettbewerbsbehörde (GVH) Viktor Orbán, um das Medienimperium der Fidesz zusammenzuführen. Gemäß dem im ungarischen Staatsblatt veröffentlichten Regierungsdekret hat der Premierminister ein mittelständisches Medienunternehmen (Echo Hungária, Ungarische Times, New Wave Media Group und Opus Press) im Interesse der Öffentlichkeit als eine “große nationale strategische Fusion” eingestuft. Und die Medienunternehmen mit einer solchen Qualifikation müssen nicht mehr die Zustimmung der GVH zur Fusion einholen, was nicht die ursprüngliche Absicht war: Die vier Verlage hatten letzte Woche ihren Antrag bei der Wettbewerbsbehörde eingereicht, und die GVH hätte am Donnerstag zu entscheiden. Wenn die GVH den Antrag ablehnt, muss sie mit der Rache der Fidesz rechnen (was bereits der Fall war, als die staatlichen Melonenpatronen verteidigt wurden die Macht hat die Macht der GVH eingeschränkt.) Wenn die GVH jedoch vorgeschlagen hatte, dass der gesamte ländliche Alltagssektor in die Hand kommt, müsste sie sich ihrer eigenen moralischen Zerstörung stellen.
Es scheint, dass Orban nicht die Geduld hatte, auf die Entscheidung zu warten, oder nicht, dass die GVH eine “richtige” Entscheidung getroffen hat. Daher nutzte er die Verse des Wettbewerbsgesetzes von 2013, um der Regierung zu erlauben, im öffentlichen Interesse “nationale Strategien” zu vermeiden Sie müssen die Zustimmung der GVH einholen. Mit dieser Ausnahme tat die Regierung dies jedoch, als der ungarische Staat irgendwo einen Anteil gewann, so dass er zuvor als nationale Strategie für den Erwerb der MKB oder der Budapest Bank oder des Kaufs von RWE von Budapest Gas Works eingestuft wurde. In diesem Fall spricht Orbán jedoch offen von privaten oder sogar mehr Treueinteressen. Wie wir bereits berichtet haben, hat der Premierminister zuvor beschlossen, die Treue-Medien, die bisher auf Papier zu unabhängigen, aber koordinierten Propagandamaschinen stehen, unter der Dachorganisation zusammenzubringen. Orbán war wahrscheinlich durch die Tatsache motiviert, dass Management und Effizienz der Medien die Hoffnungen nicht ersetzten. Danach gaben die Eigentümer von Fidelity Media letzte Woche bekannt, dass sie ihre Unternehmen der mitteleuropäischen Non-Profit-Stiftung für Presse und Medien “anboten”, die ursprünglich aus dem Simicska-Imperium stammte, aber noch vor G-Day vor Orbán unter der Leitung von Gábor Liszkay. Insgesamt würden hunderte von Medien zentral gesteuert. Laut Gerichtsakten sind die neuen Medienmedien für die Partei gebildet worden, und Árpád Habony und Tibor Győri, Chief Strategy Officer des Premierministers, haben bereits die Modern Media Group (MMG) Zrt. (Dieser Verlag veröffentlicht unter anderem die lokalen und lokalen Extras). Mit der Veröffentlichung von MMG wurden Habony und Győri sicherlich zu den großzügigsten Geldgebern in der Geschichte der modernen Geschichte in Ungarn: Das Unternehmen, das es gerade erhalten hat, erzielte im letzten Jahr einen Umsatz von 3,1 Milliarden und die Eigentümer erzielten letztes Jahr 680 Millionen Dividenden. Am 24. Juni überarbeitete das Nachrichtenportal die Papiere der Stiftung in Kaposvár, was deutlich machte, dass die “angebotenen” Verlage mit einem Gesamtumsatz von mehreren zehn Milliarden Dollar keine Rechte der Eigentümer der Stiftung hatten. noch haben sie ihr Geschäft. Nach Angaben des Portals können jedoch riesige Schulden in Höhe von rund 30 Mrd. HUF an die Stiftung überwiesen werden. Die Situation wird jedoch durch die Tatsache verkompliziert, dass beispielsweise Lester Mészáros Media auch Darlehensgeber der MKB war, die ebenfalls Mészáros ist.
Weitere Informationen finden Sie in der Printmedienkultur

Das Regierungsinformationszentrum schrieb am Mittwoch in seiner Mitteilung an das MTI: “Die heutige Entscheidung der Regierung ist eine vorrangige Rechtfertigung für das öffentliche Interesse an der Rettung von Print- und Printmedien in Ungarn und der langfristigen Pflege lokaler, insbesondere County-Foren. Es wurde festgestellt, dass das Gesetz über das Verbot unlauterer Marktpraktiken und die Einschränkung von Opportunitätsbeschränkungen der Regierung die Möglichkeit gibt, sie durch ein Dekret als allgemeine Strategie für ihre nationalen Strategien zu klassifizieren einige Unternehmenszusammenschlüsse. Die Regierung hat bisher 21 derartige Entscheidungen getroffen – so die Ankündigung.

fecsego.eu/newsword online

Leave a Reply 45 megnézve, 2 alkalommal mai nap |